Trăim într-o lume tehnologică extrem de avansată în care, zi de zi, aflăm de o altă invenție, altă realizare a oamenilor de știință, un alt pas făcut către robotizarea anumitor industrii, dar și ușurarea vieților noastre. Și lumea pokerului a cunoscut avalanșa de tehnologie, așa ca să nu ne mirăm dacă mâine-poimâine am juca Texas Hold’em contra unui robot. Întrebarea este: am câștiga sau am fi învinși?
Deja pokerul este atât de popular încât este considerat un sport și un joc al minții, așa că nu oricine poate fi as la poker. Îți trebuie anumite aptitudini, minte calculată și răbdare de oțel. S-au dus vremurile în care trebuia să ne strângem la o masă ca să spargem un pachet de cărți, acum îl poți juca oriunde, oricând, oricum. Fie că ai un telefon sau un smart TV acasă, pokerul se poate juca și online și în format special video, regulile sunt aceleași ca în cel tradițional și poate avea tot felul de variante.
Ei bine, oamenii de știință de la Pittsburgh Supercomputing Center (PSC) au vrut să ducă totul către un alt nivel, așa că au dezvoltat așa numitul “Libratus”. Ce este “Libratus”? Este o inteligență artificială, dezvoltată de departamentul de știință al computerelor de la Universitatea Carnegie Mellon. Acesta a fost pus să joace contra unor jucători de top de poker și….ghiciți ce? A învins în competiția numită Brains vs Artificial Intelligence. “Libratus” a folosit un sistem de calcul numit Bridges, dezvoltat tot de PSC. Competiția a avut loc la Rivers Casino, în Pittsburgh și, timp de 20 de zile, s-au jucat peste 120.000 de mâini de poker. Nu a fost prima oară când Universitatea Carnegie Mellon încearcă acest lucru: în aprilie 2015, au dezvoltat robotul ce a primit numele “Claudico”, care a jucat împotriva a patru jucători de top din poker. “Claudico” a pierdut însă. Ce a avut însă robotul “Libratus” de data aceasta și nu a avut “Claudico”? A avut propria strategie și și-a dezvoltat propriul sistem de randomizare a acțiunilor, ceea ce a făcut aproape imposibil pentru ceilalți participanți să știe când este bluff sau când nu.
Tuomas Sandholm, unul dintre creatorii lui “Libratus”, a mărturisit după eveniment că “abilitatea unui AI (n.r. Inteligența artificială) să facă raționamente strategice folosind informație incompletă a depășit-o pe cea a oamenilor”.
Acesta este un imens pas în știință, după cum o susțin și oamenii de la Carnegie Mellon, în viitor am putea negocia cu propriul nostru telefon mobil ce mașină să cumpărăm sau la ce restaurant să mâncăm.
Pittsburgh Supercomputing Center a primit mai multe premii HPCwire la decernarea premiilor International Conference for High-Performance Computing (HPC), Networking, Storage and Analysis (SC17), în anul 2017. Unul dintre ele a fost exact pentru ideea de a folosi un robot contra unora dintre cei mai buni jucători de poker din lume, așa că au primit premiul “Best Use of Artificial Intelligence”.
Pokerul nu a fost singurul joc care a fost supus unui astfel de test. Și jucătorii de șah au jucat contra unui robot. IBM a creat inteligența artificială numită “Deep Blue” și aceasta a câștigat un joc de șah contra lui Garry Kasparov, campion mondial, urmând toate regulile unei partide normale. Acest lucru se întâmplă în 1996.
În octombrie 2015, programul de computer numit “AlphaGo”a învins un jucător profesionist la jocul “Go”.
Jeff Dean de la Google și coordonatorul proiectului “Google Brain” a mărturisit în mai multe ocazii publice ca “Starcraft” este următorul pe listă în lupta roboți vs oameni. Starcraft este un joc de strategie, lansat în 1998 de Blizzard Entertainment, unde jucătorii trebuie să construiască o bază militară, mine și să atace alte baze. Este un joc complex, dificil de bătut de către un robot. Până acum, niciun program de computer nu a reușit să învingă un om la acest joc.