Va place muzica? Vreti sa ii cunosteti mistrele si istoria atat de bogata? Faceti un popas la Muzeul Brukenthal din Sibiu si nu veti regreta!
Muzeul sibian şi Asociaţia de prietenie Ille et Vilaine (APIVS) vă invită la expoziţia «Misterele guslei româneşti» *(pe care o puteţi vizita până pe 7 aprilie), o expoziţie ce urmăreşte epopeea unui tânăr lutier francez, specializat în luterie medievală, în căutarea urmelor vielei pe pământul românesc.
De altfel, a doua parte a Evului Mediu (de la anul 1000 către aproximativ 1500) reprezintă o perioadă cheie în istoria muzicii şi a instrumentelor muzicale.
Specialiştii consideră că această perioadă a văzut născându-se notaţia muzicală, revenirea la muzica profană, crearea arcuşului. Aceşti trei parametrii vor schimba perspectivele creaţiei muzicale şi astfel vor transforma pentru totdeauna formele şi metodele creării de instrumente muzicale, întemeind normele luteriei.
Cercetătorii s-au concentrat dintotdeauna asupra Europei Occidentale, ca vatră a acestei explozii culturale; având resurse evidente pentru acest proiect, Franţa, Germania, Italia, Spania şi Anglia au canalizat atenţia, punând în umbră restul Europei.
Totuşi, iată că tocmai în România Gauthier Saillard, ale cărui cercetări vizează transformările organologice ale instrumentelor cu coardă din această perioadă, doreşte să realizeze acest proiect insolit. Într-adevăr, conştient că instrumentele se deplasează odată cu populaţiile şi sunt adoptate – apoi modificate – de către populaţiile locale, el este sigur că ţările « de frontieră » ale Europei au multe de spus în această privinţă. România, răspântie a culturilor şi civilizaţiilor din perioada medievală, pare astfel o ţară ideală pentru a începe un astfel de tip de cercetări, în opinia omului de ştiinţă. Acesta declară că „Ne-am dat seama că România are un patrimoniu foarte puţin explorat de muzică medievală şi am dorit să cercetăm mai multe pentru a ajunge la reconstituirea unui instrument: gusla (un instrument care, până la urmă, a dat şi numele unei localităţi rurale din nordul Bulgariei). În România se întâlnesc foarte multe culturi în evul mediu care dau mai mult ritm muzicii, mai multă viaţă. Am călătorit în toată România să descopăr acest instrument şi l-am reconstituit de la început”.
Confruntat cu o perioadă istorică agitată şi cu alte obstacole de care nu avea cunoştinţă, acest tânăr de 25 de ani s-a simţit astfel nevoit să străbată ţara pentru a găsi urmele acestui instrument. Bucureşti, Sibiu, Sighişoara, Voroneţ şi împrejurimile lor sunt locurile în care Gauthier
Saillard a întreprins această căutare, cercetând arhivele, bibliotecile, muzeele şi frescele vechilor clădiri spre a avea suficiente indicii care să-i permită reconstituirea acestui instrument legendar.
Casa Ille et Vilaine din Sibiu, susţinând acest proiect, i-a devenit astfel bază. În aceeaşi măsură, Muzeul Naţional Brukenthal, crezând în reuşita unei asemenea aventuri istorice, i-a deschis cercetătorului porţile depozitelor sale. Graţie acestui fapt, din octombrie până în decembrie 2012, Gauthier Saillard a reconstruit la APIVS o vielă inspirată de un instrument descoperit în depozitele Muzeului Naţional Brukenthal.
Text oferit de curatorul expoziţiei, Alexandru Sonoc